Regler för butiker
Regler och villkor
§ 1. Definitioner
- Regler - dessa regler och villkor, som definierar principerna för ingående av distansförsäljningsavtal genom nätbutiken, principerna för utförandet av dessa avtal, parternas rättigheter och skyldigheter i distansförsäljningsavtalet och principerna för klagomålsförfarandet. Med avseende på tjänster som tillhandahålls elektroniskt är reglerna respektive de regler och villkor som avses i artikel 8 i lagen om elektroniska tjänster.
- Kund - en fysisk person med full rättskapacitet, en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som lagen ger rättskapacitet, som ingår ett distansförsäljningsavtal med säljaren.
- Konsument - en fysisk person som gör en rättslig transaktion med näringsidkaren som inte är direkt relaterad till hans ekonomiska eller yrkesmässiga verksamhet.
- Enskild näringsidkare - en fysisk person som ingår ett distansförsäljningsavtal direkt relaterat till hans/hennes affärsverksamhet, när innehållet i detta avtal indikerar att det inte är av professionell karaktär för denna person, särskilt resulterat från föremålet för hans/hennes affärsverksamhet, tillgängliggjort på grundval av bestämmelserna i det centrala registret för affärsverksamhet och information.
- Näringsidkare - en fysisk person, en juridisk person eller en organisatorisk enhet som inte är en juridisk person och som lagen ger rättskapacitet, som bedriver ekonomisk eller yrkesmässig verksamhet i eget namn.
- Säljare:
AGBO PPHU BOGDAN NAWROTEK,
tel. +48814403117,
shop@agbo.eu,
NIP 716-000-88-18,
REGON 004183606.
Företaget AGBO PPHU Bogdan Nawrotek är registrerat i det centrala registret och informationen om företag i Republiken Polen, som upprätthålls av ministern med ansvar för ekonomiska frågor.
Företagsregistreringsnummer: 004183606 (REGON) Momsregistreringsnummer: 716-000-88-18 (NIP)
- Säljarens registrerade kontorsadress:
Mickiewicza, 75,
08-530 Dęblin.
- Nätbutik - webbplatsen som drivs av säljaren, tillgänglig på de elektroniska adresserna: https://agbo.se/ genom vilken kunden kan få information om varorna och deras tillgänglighet och köpa varorna eller beställa en tjänst.
- Distansförsäljningsavtal - ett avtal för försäljning av varor/avtal för tillhandahållande av en digital tjänst eller digitalt innehåll (om tillämpligt), som ingås genom nätbutiken.
- Varor - en rörlig föremål som kunden kan köpa från nätbutiken.
- Digital tjänst - en tjänst som gör det möjligt för konsumenten att:
- producera, bearbeta, lagra eller komma åt data i digital form;
- dela data i digital form som har laddats upp eller skapats av konsumenten eller andra användare av denna tjänst;
- andra former av interaktion genom data.
- Digitalt innehåll - data som produceras och tillhandahålls i digital form.
- Sekretess- och cookiepolicy för nätbutiken - ett dokument som anger detaljerade regler för behandling av personuppgifter och användning av cookies. Sekretess- och cookiepolicyn är bifogad som bilaga 3 till villkoren och är tillgänglig på https://agbo.se/sv/privacy-and-cookie-notice.html.
- Varaktigt medium - innebär ett material eller verktyg som gör det möjligt för kunden eller säljaren att lagra information som är personligen adresserad till kunden eller säljaren på ett sådant sätt att informationen kan nås i framtiden under en tidsperiod som är lämplig för de ändamål för vilka informationen används och som gör det möjligt att återge den lagrade informationen oförändrad, särskilt e-post.
- Elektroniskt beställningsformulär - elektronisk beställningsprocedur som görs tillgänglig av säljaren för köparen.
- Elektroniskt returformulär - den elektroniska returproceduren som görs tillgänglig av säljaren för köparen; tillgänglig på https://agbo.se/sv/returns-open.html.
- Elektroniskt klagomålsformulär - den elektroniska klagomålsproceduren som tillhandahålls av säljaren för köparen; tillgänglig på https://agbo.se/sv/rma-open.html.
- Skicka en beställning - validering av en beställning genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" av kunden, behandlad som inlämnande av kunden av en bindande avsiktsförklaring att ingå ett distansförsäljningsavtal med säljaren.
- Konto - en uppsättning data som lagras i nätbutiken och i säljarens IKT-system avseende en given kund och beställningar som gjorts av kunden och distansförsäljningsavtal som ingåtts av kunden, med användning av vilket kunden kan lägga beställningar, och i sinom tid - avbryta eller redigera, och ingå distansförsäljningsavtal.
- Åsikt om orderhantering eller åsikt om enskilda varor - subjektiva uttalanden och betyg som tilldelas i form av stjärnor från 1 till 5.
- Prenumerationsbeställning - en beställning som automatiskt skapas som en del av en prenumeration.
- Prenumeration - en elektronisk tjänst som möjliggör automatisk skapande av prenumerationsbeställningar för specifika varor, enligt den återkomst som valts av kunden, utan behov av att lägga separata beställningar tills prenumerationen är slutförd.
- Cykliska betalningar - är betalningar som hanteras av IdoPay-betaltjänsten som tillhandahålls av operatören och utförs automatiskt, i specifika cykler, som används för att betala för prenumerationsbeställningar baserat på samtycket som ges av köparen vid början av prenumerationen (ständig order av kortinnehavaren).
- Operatör - IdoPayments sp. z o.o. med sitt registrerade kontor på 30 Piastów Avenue, 71-064 Szczecin, inskrivet i företagarregistret som förs av distriktsdomstolen i Szczecin-Centrum i Szczecin, 13:e kommersiella avdelningen av det nationella domstolsregistret under nummer 0000859711, NIP: 8522666251, REGON: 387039893, med aktiekapital: 800 000,00 PLN. Leveransadress: al. Piastów 30, 71-064 Szczecin, även kallad: "IdoPayments" som är en nationell betalningsinstitution enligt artikel 2(16) i lagen om betaltjänster av 19 augusti 2011 (Journal of Laws of 2020, punkt 794 som ändrats)[nedan: "PSA"].
- Kort - ett betalkort utfärdat under Visa eller International eller Mastercard International-systemen, auktoriserat av reglerna för dessa system att utföra transaktioner utan fysisk närvaro.
§ 2. Allmänna bestämmelser
- Typer och omfattning av tjänster som tillhandahålls elektroniskt:
- ingående av försäljningsavtal online - med avseende på varor som säljs i nätbutiken,
- principer för registrering och användning av ett konto inom ramen för nätbutiken,
- tillägg av åsikter, kommentarer och betyg - kunden kan lägga till en åsikt eller kommentar till sin beställning,
- skicka e-post där säljaren bekräftar mottagandet av en beställning, eventuellt mottagande av betalning, acceptans av en beställning för bearbetning.
- Användning av nätbutiken är möjlig under förutsättning att det datorsystem som används av kunden uppfyller följande minimitekniska krav:
- webbläsare i aktuell version t.ex.:
- Firefox
- Chrome
- Microsoft Edge
- vilket program som helst för att visa filer i PDF-format.
- webbläsare i aktuell version t.ex.:
- Innehållet på sidorna i nätbutiken, inklusive beskrivningar av varor och priser utgör en inbjudan att ingå ett kontrakt enligt artikel 71 i civillagen.
- Språk för beställningar: Kunden kan lägga beställningar på svenska och engelska. De tekniska verktygen och procedurerna är tillgängliga på dessa språk.
- Säljaren ska göra dessa villkor tillsammans med bilagorna tillgängliga genom en länk på hemsidan före, under och efter ingåendet av distansförsäljningsavtalet. Köparen kan ladda ner och skriva ut det.
- För att säkerställa säkerheten för överföring av meddelanden och data i samband med de tillhandahållna tjänsterna, vidtar nätbutiken tekniska och organisatoriska åtgärder som är lämpliga för graden av säkerhet för de tillhandahållna tjänsterna, särskilt åtgärder för att förhindra obehöriga personer från att få och modifiera personuppgifter som överförs över internet.
§ 3. Beställningar
- Att lägga en beställning i nätbutiken kan göras genom ett konto eller välja alternativet att köpa utan registrering, i vilket fall ett internt konto skapas, på grundval av vilket kunden kan skapa ett konto. Det interna kontot upprätthålls tills data raderas från systemet eller kontot blockeras.
- Köpet görs genom att fylla i ett elektroniskt beställningsformulär som finns tillgängligt på sidorna i nätbutiken. Valet av de beställda varorna görs genom att lägga till dem i korgen. Det elektroniska beställningsformuläret anger bland annat vilka varor, till vilket pris och i vilka kvantiteter kunden önskar beställa till den plats som anges av honom/henne. Kunden vidtar lämpliga tekniska steg baserat på de meddelanden som visas.
- När kunden har angett alla nödvändiga data kommer en sammanfattning av den lagda beställningen att visas. Beställningssammanfattningen kommer att innehålla följande obligatoriska information enligt svensk distansförsäljningslag:
- Säljarens identifieringsdata: namn, adress, e-post, telefon, företagsregistreringsnummer
- Huvudsakliga egenskaper för beställda varor/tjänster
- Enhets- och totalpris för de beställda varorna inklusive alla skatter och avgifter
- Leveransvillkor inklusive tid och kostnad för leverans
- Betalningsvillkor och tillgängliga betalningsmetoder
- Information om ångerrätten, ångerperioden och hur ångerrätten utövas
- Information om reklamationsrätten enligt konsumentlagen
- Säljaren måste också informera om:
- Att kunden har rätt att klaga på varor i upp till 3 år från köpet
- Att klagomål måste göras inom rimlig tid, där 2 månader från upptäckten av felet alltid anses vara rimlig tid
- Kontaktuppgifter för Konsumentverket (svenska konsumentmyndigheten) för tvister
- För digitalt innehåll och digitala tjänster som inte levereras på fysiskt medium: Om föremålet för kontraktet är tillhandahållande av digitalt innehåll eller digitala tjänster som inte lagras på ett påtagligt medium eller tjänster som tillhandahålls elektroniskt eller på distans - ger konsumenten i den ytterligare kryssrutan som krävs för att lägga beställningen och som finns på det elektroniska beställningsformuläret följande uttryckliga samtycke:
"Jag samtycker uttryckligen till att leveransen av digitalt innehåll som inte är inspelat på ett påtagligt medium påbörjas omedelbart och erkänner att jag därmed förlorar min ångerrätt enligt svensk distansförsäljningslag. Jag bekräftar att jag har informerats om att jag förlorar min ångerrätt när prestationen påbörjas."
Säljaren kommer att bekräfta mottagandet av det ovannämnda uttryckliga samtycket via e-post inom 24 timmar.
- För att lägga en beställning är det nödvändigt att tillhandahålla i det elektroniska beställningsformuläret de personuppgifter som är markerade som obligatoriska, att acceptera innehållet i villkoren, att skicka beställningen genom att trycka på knappen "Bekräfta beställning".
- Skicka ett elektroniskt beställningsformulär av kunden utgör en bindande avsiktsförklaring att ingå ett distansförsäljningsavtal, i enlighet med innehållet i dessa villkor.
- Ett distansförsäljningsavtal ska anses slutet vid det ögonblick säljaren accepterar det elektroniska beställningsformuläret, vilket bekräftas genom att visa ett meddelande till köparen som bekräftar acceptansen av beställningen och tillhandahåller dess nummer.
- Efter att ha ingått ett distansförsäljningsavtal får kunden en bekräftelse av den lagda beställningen i form av ett e-postmeddelande utan dröjsmål, som inkluderar:
- Bekräftelse av acceptans av beställningen och beställningsnummer
- Slutlig bekräftelse av alla viktiga element i beställningen
- De allmänna villkoren för det ingångna distansförsäljningsavtalet (inklusive bilagor)
- Fullständig information om ångerrätten enligt svensk lag:
- 14-dagars ångerrätt för distansköp
- När ångerperioden börjar (från mottagandet av varorna)
- Hur ångerrätten utövas (elektroniskt returformulär eller skriftlig anmälan)
- Att kunden bara betalar direkta returkostnader
- Information om reklamationsrätt:
- 3-års reklamationsrätt från köpdatum
- Skyldighet att reklamera inom rimlig tid (2 månader anses alltid rimligt)
- Rätt till reparation, byte, prisavdrag eller återbetalning
- Säljarens kontaktuppgifter och ansvar för kvalitet
- Information om tjänster efter försäljning
- Kontaktuppgifter till Konsumentverket för tvister och rådgivning
Instruktioner om sättet och effekterna av återkallelse från kontraktet finns i bilaga 1.
- Tills säljaren börjar bearbeta beställningen:
1. kunden kan ändra sin beställning med hjälp av den tekniska lösning som finns tillgänglig på sidan för det elektroniska beställningsformuläret och gå genom hela beställningsvägen igen. Beställningen ändras genom att lägga en ny beställning som ersätter den tidigare lagda. Alternativt krediteras betalningen som gjorts av kunden till den nya beställningen och, i händelse av en överbetalning, returneras den till det bankkonto från vilket betalningen gjordes.
2. Kunden kan avbryta sin beställning genom att välja alternativet "avbryt beställning" som finns tillgängligt på sidan för det elektroniska beställningsformuläret.
- Om kunden avbryter beställningen ska säljaren återbetala den mottagna betalningen inom 3 arbetsdagar. Betalningen kommer att återbetalas med samma betalningsmetod som användes av kunden.
- Bearbetningstiden för beställningen är mellan 1 och 10 arbetsdagar från datumet för ingående av kontraktet.
§ 4. Betalning
- Nätbutiken erbjuder möjligheten att betala i form av förskottsbetalning, postförskott (med betalning på konto efter leverans). Alternativet för uppskjuten betalning är möjligt i situationer som individuellt överenskommits med säljaren.
- Betalning för varorna kan göras med den metod som valts vid tidpunkten för beställning på det elektroniska beställningsformuläret.
- De för närvarande tillgängliga förskottsbetalningsmetoderna i nätbutiken finns tillgängliga på https://agbo.se/sv/payments.html.
§ 5. Leverans
- På det elektroniska beställningsformuläret ska kunden välja leveransmetod genom att kryssa för det gjorda valet.
- I händelse av att varorna inte hämtas av kunden, vilket resulterar i att varorna returneras till säljaren - kan säljaren dra sig ur försäljningskontraktet, efter att ha uppmanat kunden i ett e-postmeddelande som angetts i köpprocessen att utföra kontraktet. Återkallelsen från kontraktet görs genom att göra ett uttalande till kunden i form av ett e-postmeddelande.
- I den situation som anges i punkt 2 är säljaren skyldig att omedelbart returnera till kunden betalningen som mottagits för de varor som köpts av kunden.
- De för närvarande tillgängliga leveransmetoderna i nätbutiken finns tillgängliga på https://agbo.se/sv/delivery.html.
§ 6. Återkallelse från kontraktet - elektroniskt returformulär
- En konsument som har ingått ett distansförsäljningskontrakt kan, inom 14 dagar, dra sig ur det utan att ange någon anledning. I händelse av återkallelse från ett distansförsäljningskontrakt - ska kontraktet anses inte ha ingåtts.
- Den enskilda näringsidkaren ska också ha rätt att dra sig ur kontraktet enligt villkoren i paragraferna 6 och 7 härav. I den mån som i paragraferna 6 och 7 av dessa villkor hänvisar till konsumenten, förstås det också att avse den enskilda näringsidkaren. Rätten att dra sig ur avtalet inom 14 dagar gäller även för en näringsidkare som ingår ett avtal i syfte som är relaterat till dennes affärsverksamhet, men som inte har en yrkesmässig karaktär för denna person, särskilt med hänsyn till föremålet för verksamheten enligt uppgifterna i det centrala företagsregistret (CEIDG).
- I fallet med återkallelse från kontraktet - ska konsumenten endast bära de direkta kostnaderna för att returnera varorna.
- Konsumentens uttalande måste tydligt uttrycka sin vilja att dra sig ur kontraktet, särskilt kan konsumenten:
- använda det elektroniska returformuläret som finns tillgängligt på webbplatsen för nätbutiken: https://agbo.se/sv/returns-open.html.
- dra sig ur kontraktet med hjälp av återkallelseformuläret bifogat som bilaga 2 - genom att skicka det till säljarens registrerade adress.
- Säljaren ska omedelbart bekräfta på ett varaktigt medium det faktum att ha mottagit uttalandet om återkallelse från kontraktet som lämnats in på det sätt som anges i underavsnitt 1 och 2.
- Att skicka uttalandet före dess utgång ska vara tillräckligt för att uppfylla tidsfristen.
- Perioden för återkallelse från kontraktet ska börja:
- för ett kontrakt i vars utförande säljaren levererar varorna, och är skyldig att överföra deras ägarskap - från att ta besittning av varorna av konsumenten eller en tredje part annan än transportören som anges av konsumenten, och i fallet med ett kontrakt som:
- involverar flera föremål som levereras separat, i partier eller i delar - från att ta besittning av det sista föremålet, partiet eller delen;
- består av regelbunden leverans av varor under en definierad tidsperiod - från att ta besittning av det första föremålet;
- för andra kontrakt - från dagen för ingående av kontraktet.
- för ett kontrakt i vars utförande säljaren levererar varorna, och är skyldig att överföra deras ägarskap - från att ta besittning av varorna av konsumenten eller en tredje part annan än transportören som anges av konsumenten, och i fallet med ett kontrakt som:
- Formen av förklaring om återkallelse från kontraktet (bilaga nr 2 till dessa regler) och information om att utöva rätten till återkallelse (bilaga nr 1 till dessa regler) ska tillhandahållas i elektronisk form.
- I fallet med återkallelse från avtalet för tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst, kan säljaren förhindra konsumenten från vidare användning av det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, särskilt genom att förhindra konsumenten från att komma åt det digitala innehållet eller den digitala tjänsten.
- I händelse av återkallelse från avtalet för tillhandahållande av digitalt innehåll eller digital tjänst, ska konsumenten sluta använda det digitala innehållet eller den digitala tjänsten och göra det tillgängligt för tredje parter.
- Rätten till återkallelse från ett distansförsäljningskontrakt ska inte gälla för de kontrakt som anges i artikel 38 i EU:s konsumenträttsdirektiv, bland annat kontrakt:
- för tillhandahållande av tjänster för vilka konsumenten är skyldig att betala priset, om säljaren har utfört tjänsten helt med uttryckligt och tidigare samtycke från konsumenten, som har informerats före påbörjandet av utförandet att efter säljarens prestation kommer han att förlora rätten att dra sig ur kontraktet och har erkänt detta.
- där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden som inte är under näringsidkarens kontroll och som kan inträffa före slutet av återkallelseperioden;
- vars föremål för prestation är en föremål som inte är förproducerad, producerad enligt konsumentens specifikationer eller avsedd att möta konsumentens individuella behov;
- vars föremål för prestation är en föremål som levereras i förseglad förpackning som, när den öppnas, inte kan returneras av hälso- eller hygienskäl, om förpackningen har öppnats efter leverans;
- för leverans av ljud- eller visuella inspelningar eller datorprogram som levereras i förseglad förpackning om förpackningen öppnas efter leverans;
- leveransen av digitalt innehåll som inte levereras på ett påtagligt medium för vilket konsumenten är ansvarig att betala priset, om säljaren har påbörjat prestationen med uttryckligt och tidigare samtycke från konsumenten, som har informerats före påbörjandet av prestationen att efter säljarens prestation kommer konsumenten att förlora rätten att dra sig ur kontraktet och har erkänt detta;
- föremålet för vilket är en förgänglig föremål eller en föremål som har en kort hållbarhetstid och där föremålet för prestationen är föremål som, genom sin natur, är oskiljaktiga från andra föremål efter leverans;
- för leverans av tidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för ett prenumerationskontrakt;
- ingångna genom offentlig auktion;
- för tillhandahållande av boende annat än för bostadsändamål, transport av varor, biluthyrning, catering, tjänster relaterade till fritid, underhållning, sport eller kulturella evenemang, om kontraktet specificerar dagen eller perioden för utförande av tjänsten;
- där föremålet för prestationen är alkoholhaltiga drycker, vars pris har överenskommits vid tidpunkten för ingående av försäljningskontraktet, vars leverans endast kan äga rum efter 30 dagar och vars värde beror på fluktuationer på marknaden över vilka näringsidkaren inte har kontroll;
§ 7. Effekter av återkallelse från kontraktet
- Säljaren, inom 14 dagar efter mottagandet av de returnerade varorna, kommer att återbetala till konsumenten de betalningar som han gjort för varorna.
- Återbetalning av betalningar ska göras med samma betalningsmetod som användes av konsumenten.
- Om konsumenten för att utöva rätten till återkallelse - använder det elektroniska returformuläret - kommer medlen att återbetalas med den valda metoden och till det bankkonto som tillhandahålls av konsumenten.
- Om säljaren inte har erbjudit att hämta varorna från konsumenten själv, kan säljaren hålla inne återbetalning av betalningen som mottagits från konsumenten tills han har fått tillbaka varorna.
- Säljaren kan erbjuda konsumenten att hämta varorna från konsumenten själv. Men om säljaren inte har gjort ett sådant erbjudande - bör konsumenten returnera saken till säljaren (eller en person som auktoriserats av säljaren att hämta den) omedelbart, men inte senare än 14 dagar från den dag då han drog sig ur kontraktet. För att uppfylla tidsfristen är det tillräckligt att returnera föremålet före dess utgång. Varor som konsumenten returnerar bör skickas till adressen för säljarens registrerade kontor.
- Konsumenten ska vara ansvarig för eventuell minskning av värdet på varorna som resulterar från deras användning utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas natur, egenskaper och funktion.
- Konsumenten får inte dra sig ur kontraktet om det digitala innehållet eller den digitala tjänsten tillhandahålls i utbyte mot betalning av ett pris och bristen på överensstämmelse mellan det digitala innehållet eller den digitala tjänsten med kontraktet är obetydlig.
- Säljaren kan begära återlämnande av det påtagliga medium på vilket han har levererat det digitala innehållet inom 14 dagar efter mottagandet av konsumentens förklaring om återkallelse. Konsumenten ska returnera mediet omedelbart och på säljarens bekostnad.
- Säljaren ska vara skyldig att returnera priset endast till den del som motsvarar det digitala innehållet eller den digitala tjänsten som inte överensstämmer med kontraktet och det digitala innehållet eller den digitala tjänsten, vars skyldighet att tillhandahålla har fallit på grund av återkallelse från kontraktet.
§ 8. Klagomål
- Ett klagomål om en defekt i varorna eller bristande överensstämmelse mellan varorna och det ingångna distansförsäljningskontraktet kan lämnas:
- via det elektroniska klagomålsformuläret;
- skriftligen till adressen för säljarens registrerade kontor eller via e-post till shop@agbo.eu.
- I anmälan är det nödvändigt att specificera en defekt som, enligt köparens åsikt, varorna har, anspråk mot säljaren, och om möjligt - att dokumentera den nämnda defekten och tillhandahålla bevis på köp av varorna i nätbutiken.
Enligt svensk konsumentlag:
- Klagomål måste göras inom rimlig tid efter upptäckten av felet
- 2 månader från upptäckten av felet anses alltid vara rimlig tid
- Rätten att klaga gäller i 3 år från köpdatum
- Säljaren ansvarar för fel som fanns vid leveransen
Säljaren ska svara på klagomålet inom 14 dagar efter dess mottagande. Om han inte har svarat inom den ovannämnda tidsfristen, ska det anses att han har erkänt klagomålet. Svaret på klagomålet ska tillhandahållas av säljaren till köparen skriftligen eller på ett varaktigt medium.
- De steg som ska tas av köparen för att lämna ett klagomål, inklusive metoden för leverans av varorna under klagomål till säljaren anges i olika stadier i det elektroniska klagomålsformuläret.
- I händelse av att säljaren anser klagomålet som berättigat: kostnaderna för ersättning, reparation, inklusive kostnaden för frakt i samband med klagomålet på varorna ska bäras av säljaren.
- Säljaren ska vara ansvarig gentemot konsumenten, såväl som gentemot den enskilda näringsidkaren, för bristen på överensstämmelse mellan varorna och distansförsäljningskontraktet enligt svensk konsumentlag:
- 3-års reklamationsrätt: Säljaren ska vara ansvarig för bristande överensstämmelse mellan varorna och försäljningskontraktet som ingåtts på distans som existerar vid tidpunkten för dess leverans och avslöjad inom tre år från den tiden, såvida inte giltighetsperioden för varorna, specificerad av säljaren, är längre.
- Rimlig tid för reklamation: Konsumenter måste klaga inom rimlig tid efter upptäckten av felet. Två månader från upptäckten av felet anses alltid vara rimlig tid enligt svensk lag.
- Säljarens åtgärder: Säljaren ska reparera eller ersätta varorna inom 14 dagar efter att ha erkänt klagomålet. Kostnaderna för reparation eller ersättning, inklusive särskilt kostnaderna för porto, transport, arbete och material, ska bäras av säljaren.
- Konsumentens skyldigheter: Konsumenten ska göra varorna föremål för reparation eller ersättning tillgängliga för säljaren. Säljaren ska hämta varorna på egen bekostnad.
- Rättsmedel i ordning: Enligt svensk konsumentlag har konsumenten rätt till:
- Först: Reparation eller byte av varan
- Om det inte är möjligt: Prisavdrag eller återbetalning
- Krav för återbetalning: Felet måste vara av väsentlig betydelse för konsumenten
- Säljaren ska leverera varorna fria från defekter och ska vara ansvarig gentemot näringsidkaren för defekter i de köpta varorna enligt villkoren i civillagen.
- Leveransen av digitalt innehåll eller digital tjänst till konsumenten eller den enskilda näringsidkaren ska göras i enlighet med svensk konsumentlag:
- Digitalt innehåll ska anses ha levererats när det digitala innehållet eller medlet som möjliggör åtkomst till det digitala innehållet eller nedladdning av det digitala innehållet har gjorts tillgängligt för konsumenten eller till en fysisk eller virtuell enhet som konsumenten har valt självständigt för det ändamålet, eller när konsumenten eller sådan enhet har fått åtkomst till det.
- Det digitala innehållet ska anses ha levererats när konsumenten eller den fysiska eller virtuella enheten som konsumenten har valt självständigt för det ändamålet har fått åtkomst till det.
- Säljaren ska bringa det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med kontraktet inom 21 dagar från det ögonblick säljaren informeras av konsumenten om bristen på överensstämmelse med kontraktet och utan onödig olägenhet för konsumenten, med hänsyn till deras natur och det ändamål för vilket de används. Kostnaderna för att bringa det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i överensstämmelse med kontraktet ska bäras av säljaren.
§ 9. Lagstadgad garanti
- Oavsett andra bestämmelser i dessa villkor har Konsumenten rätt till en lagstadgad garanti enligt den svenska konsumentköplagen (Konsumentköplagen 2022:260), vilket innebär att Säljaren ansvarar för fel på varan som fanns vid leveranstillfället och som visar sig inom tre (3) år från leveransdagen.
- Vid fel på varan har Konsumenten rätt att kräva:
- reparation av varan,
- byte till en ny vara,
- prisavdrag,
- hävning av köpet och återbetalning – om felet är av väsentlig betydelse.
- Reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäckts. En reklamation som görs inom två (2) månader från att felet upptäckts anses alltid vara inom skälig tid.
- Alla kostnader i samband med en berättigad reklamation (t.ex. transport, reparation eller byte) ska betalas av Säljaren.
- Den lagstadgade garantin begränsar inte Konsumentens övriga rättigheter enligt gällande lagstiftning.
§ 10. Åsikter
- En åsikt om hanteringen av en beställning eller en åsikt om en vara kan lämnas under ett besök i nätbutiken genom att klicka på gränssnittet bredvid varan eller genom att klicka på länken som tillhandahålls i e-postmeddelandet. Tillägget av en åsikt är frivilligt och kostnadsfritt. Kunden får endast placera ett betyg inom en beställning.
- I betygen kan kunden tilldela ett stjärnbetyg från 1 till 5 och lägga till en verbal kommentar begränsad till 65535 tecken.
- Betygen lagras och visas offentligt på nätbutikens webbplats, såväl som på webbplatserna https://zaufaneopinie.idosell.com och https://trustedreviews.idosell.com.
- Säljaren verifierar åsikterna med hjälp av e-postadressen som användes i köpprocessen för varorna i fråga. En åsikt som placeras av en person som använder e-postadressen som användes i köpprocessen - är markerad på webbplatsen för butiken med kommentaren "åsikt bekräftad genom köp". Alla andra åsikter är markerade som en "åsikt som inte bekräftats genom ett köp".
- Säljaren kan publicera åsikter om en given vara från sina andra onlinebutiker.
- Säljaren kommer inte att ändra åsikterna i fråga om deras innehåll eller de stjärnor som tilldelats.
- Köparen är ensam och helt ansvarig för innehållet i åsikten. Säljaren förbehåller sig rätten att radera en åsikt enligt villkoren i lagen och dessa villkor.
- Inlämnandet av information som är osann, vilseledande, vulgär, aggressiv, stötande eller uppenbart omoralisk är förbjuden. Det är också oacceptabelt att ladda upp innehåll som är olagligt, kränker tredje parts rättigheter eller utgör en handling av otillbörlig konkurrens.
- Kunden åtar sig att inte placera innehåll som innehåller länkar till externa webbplatser, är av reklam- eller reklamkaraktär eller innehåller personuppgifter från tredje parter.
- Innehållet i betyget kan döljas från andra användare av butiken på kundens uttryckliga begäran, men stjärnbetyget som tilldelats kommer att inkluderas i det totala betyget för butiken och varan.
§ 11. Immaterialrätt
- Kunden förklarar att han/hon inte har rätt till några rättigheter, inklusive upphovsrätt eller närstående rättigheter till utvärderingarna och uttalandena som han/hon postat, förutom rätten att använda nätbutiken på det sätt som anges i villkoren. Kunden ska inte ha rätt till några rättigheter att spela in, reproducera, göra tillgängligt, publicera eller sprida innehållet, såvida inte en sådan rätt följer av lagbestämmelserna eller dessa villkor.
- Kunden ska inte ha rätt att på något sätt ingripa i innehållet, särskilt innehållet, strukturen, formen, grafiken, verkningsmekanismen eller andra element i nätbutiken.
- Genom att placera åsikter i nätbutiken, som utgör verk enligt lagen om upphovsrätt och närstående rättigheter - ger kunden säljaren en icke-exklusiv och kostnadsfri licens, obegränsad i fråga om tid och territorium, att använda dessa verk av säljaren, tillsammans med rätten att bevilja en underlicens, som inkluderar att göra verket tillgängligt för allmänheten på ett sådant sätt att alla kan ha tillgång till det på en plats och tid som de individuellt väljer (internet). Licensen beviljas med avseende på alla exploateringsområden som är kända vid tidpunkten för dess beviljande, särskilt följande exploateringsområden:
- inom området för inspelning och multiplikation av verket med vilken teknik som helst - särskilt genom tryckning, reprografi, magnetisk inspelning, digital teknik, dvs. med vilken teknik som helst på vilken audiovisuell eller visuell bärare som helst, särskilt på audiovisuella skivor, CD-skivor, datordisk, i ett multimedianätverk, inklusive internet och relaterade online-tjänster och multiplikation, inspelning, användning på internet, reklam, multiplikation av inspelningen i elektronisk form i datorminne och i interna och externa nätverk,
- användning av hela eller fragment eller några element av verket, med möjligheten att göra ändringar som följer av naturen hos det givna onlinemediet - i alla publikationer, särskilt online, digitala, nyhetsbrev och information, ensam eller i kombination med andra verk eller fragment av verk; användning helt eller i fragment för syften av marknadsföring och reklam, särskilt i form av audiovisuell, audio, mediereklam.
- inom ramen för handel med originalet eller kopior på vilka verket har fixerats - marknadsföring, utlåning, leasing av originalet eller kopior,
- inom ramen för spridning av verket på ett sätt annat än det som anges ovan - offentligt framförande, utställning, visning, reproduktion, såväl som sändning och återsändning, såväl som att göra verket tillgängligt för allmänheten på ett sätt som gör det möjligt för alla att ha tillgång till det på en plats och vid en tid som de väljer,
- användning av verk för marknadsförings- och marknadsföringsändamål;
- Raderingen av kontot av kunden eller av en åsikt enligt avsnitt 9, punkt 8 ska inte påverka giltigheten av den ovannämnda licensen.
§ 12. Regler för försäljning i prenumerationsmodell
VIKTIGT MEDDELANDE OM KONSUMENTRÄTTIGHETER VID PRENUMERATIONER
- Elektronisk tjänst i form av prenumeration kan tillhandahållas av säljaren till köparen.
- Ångerrätt för prenumerationer: Även vid prenumerationer har konsumenten 14 dagars ångerrätt från avtalets ingående enligt svensk distansförsäljningslag. Denna rätt kan inte begränsas av prenumerationsvillkor.
- Förenklad uppsägning: Prenumerationer kan sägas upp av kunden när som helst genom: a) Att välja alternativet "Avsluta prenumeration" i kontoinställningarna b) E-post till shop@agbo.eu med minst 7 dagars varsel c) Skriftlig anmälan till säljarens registrerade adress
- Betalningsinformation och transparens:
- Säljaren ska skicka e-post om kommande prenumerationsbeställning minst 7 dagar innan debitering
- E-post ska innehålla: pris, datum för debitering, enkla instruktioner för uppsägning
- Kunden måste få tydlig bekräftelse på första prenumerationsbeställningen
- Begränsningar för återkommande betalningar:
- Endast ett kort kan användas per prenumeration
- Avregistrering av kortet avslutar automatiskt prenumerationen
- Vid misslyckad betalning informeras kunden omedelbart via e-post
- Prisändringar: Säljaren har rätt att ändra priser under prenumerationen, men kunden ska informeras minst 30 dagar i förväg och har rätt att säga upp prenumerationen utan kostnad innan prisändringen träder i kraft.
- Automatisk uppsägning: Prenumerationen avslutas automatiskt vid:
- Kortets utgång
- Upprepade betalningsfel
- Kundens uppsägning
- Säljarens uppsägning med 7 dagars varsel
- Konsumentskydd: Alla svenska konsumentlagar gäller för prenumerationer, inklusive 3-års reklamationsrätt och 14-dagars ångerrätt för varje leverans.
§ 13. Slutbestämmelser
- Dessa villkor träder i kraft från och med 2025.01.01.
- Tillämplig lag och jurisdiktion: Dessa villkor regleras av svensk lag, särskilt:
- Konsumentköplagen (2022:260) - för försäljning av varor till konsumenter
- Lagen om distans- och hemförsäljningsavtal (2005:59) - för distansförsäljning
- E-handelslagen (2002:562) - för elektronisk handel
- Marknadsföringslagen (2008:486) - för marknadsföring och otillbörliga affärsmetoder
- Tvistlösning och konsumenträttigheter:
- Konsumentverket (Svenska konsumentmyndigheten): www.konsumentverket.se, telefon: 010-730 50 00
- Allmänna reklamationsnämnden (ARN): www.arn.se - för utomrättslig tvistlösning
- Konsument Europa: www.konsumenteuropa.se - för tvister med företag i andra EU-länder
- EU:s plattform för onlinetvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Konsumentens rättigheter enligt svensk lag:
- 3 års reklamationsrätt för varor köpta online
- 14 dagars ångerrätt för distansköp
- Rätt till reparation, byte, prisavdrag eller återbetalning vid fel
- Gratis juridisk rådgivning via Konsumentverket
- I händelse av att någon av bestämmelserna i dessa villkor ändras eller ogiltigförklaras av ett beslut av en behörig myndighet eller domstol, ska de återstående bestämmelserna förbli i kraft och är bindande för säljaren och kunden.
- Säljaren förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor. Alla avtal som ingåtts före datumet för ikraftträdandet av de nya förordningarna ska genomföras på grundval av de förordningar som var i kraft på datumet för ingående av avtalet. Väsentliga ändringar kommer att meddelas kunder minst 30 dagar i förväg.
- Konsumentskydd och frivilliga arrangemang: Dessa villkor utgör minimiskydd enligt svensk lag. Många arrangemang i dessa villkor är frivilliga och överstiger de lagstadgade kraven för att ge konsumenter bättre skydd.
- Information om ODR-plattformen: Enligt förordning (EU) nr 524/2013 informerar vi om att plattformen för onlinetvistlösning mellan konsumenter och näringsidkare på EU-nivå (ODR-plattformen) är tillgänglig på http://ec.europa.eu/consumers/odr. ODR-plattformen är en one-stop-shop webbplats för konsumenter och näringsidkare som söker utomrättslig lösning av en tvist om avtalsförpliktelser som uppstår från ett onlineförsäljnings- eller serviceavtal.
§ 14. Bilaga 1 - Information om utövandet av ångerrätten
INFORMATION OM ÅNGERRÄTT ENLIGT SVENSK LAG
- Du har ångerrätt enligt följande villkor för konsumenter och enskilda näringsidkare:
Du har rätt att dra dig ur detta avtal inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Ångerperioden går ut efter 14 dagar:
- vid köpeavtal, från den dag då du tar besittning av varorna eller en tredje part som du angett (annan än transportören) tar besittning av varorna;
- vid avtal som innebär skyldighet att överföra äganderätten till flera föremål som levereras separat - från den dag då du får besittning av det sista föremålet eller en tredje part som du angett (annan än transportören) får besittning av det sista föremålet;
- vid avtal som föreskriver överföring av äganderätt till föremål som levereras i omgångar eller delar - från den dag då du får besittning av den sista omgången eller delen eller en tredje part som du angett (annan än transportören) får besittning av den sista omgången eller delen;
- vid avtal för regelbunden leverans av varor, under en definierad tidsperiod - från den dag då du får besittning av den första varan eller en tredje part som du angett (annan än transportören) får besittning av den första varan;
- vid avtal för leverans av tjänster eller digitalt innehåll som inte levereras på ett påtagligt medium - från dagen för avtalets ingående.
- För att utöva din ångerrätt måste du informera oss, dvs: AGBO PPHU BOGDAN NAWROTEK, Mickiewicza, 75, 08-530 Dęblin, tel +48814403117, shop@agbo.eu om ditt beslut att dra dig ur detta avtal genom ett otvetydigt uttalande (till exempel ett brev skickat per post, fax eller e-post).
- Du kan använda modellangerformuläret, men detta är inte obligatoriskt.
- Du kan också fylla i det elektroniska returformuläret som finns tillgängligt på webbplatsen för nätbutiken: https://agbo.se/sv/returns-open.html. Om du använder detta alternativ kommer vi att skicka dig en bekräftelse på mottagandet av ditt meddelande om återkallelse på ett varaktigt medium utan dröjsmål.
- För att uppfylla ångertidsfristen är det tillräckligt för dig att skicka din kommunikation om ditt utövande av ångerrätten innan ångerperioden har gått ut.
- I händelse av återkallelse från detta avtal ska vi återbetala till dig alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive kostnaderna för leverans av varorna (med undantag för de extra kostnaderna som följer av ditt val av en typ av leverans annan än den minst dyra typen av standardleverans som vi erbjuder), utan dröjsmål och i alla fall inte senare än 14 dagar från den dag då vi informeras om ditt beslut att utöva din ångerrätt från detta avtal. Vi kommer att återbetala betalningen med samma betalningsmedel som du använde i den ursprungliga transaktionen, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om något annat.
- I fallet med avtal som innebär överföring av ägarskap till en föremål där vi inte har erbjudit att hämta föremålet i händelse av återkallelse - kommer vi att hålla inne återbetalning tills vi har fått föremålet eller tills du har försett oss med bevis för dess retur, beroende på vilken händelse som inträffar först.
- Var snäll och skicka tillbaka den returnerade föremålet till: AGBO PPHU BOGDAN NAWROTEK, Mickiewicza, 75, 08-530 Dęblin omedelbart och i alla fall inte senare än 14 dagar från den dag då du informerade oss om din återkallelse från detta avtal. Tidsfristen uppfylls om du skickar tillbaka föremålet före utgången av 14-dagarsperioden. Du kommer att behöva bära de direkta kostnaderna för att returnera föremålet.
- På grund av vikten och dimensionerna på varorna, i händelse av återkallelse från avtalet - kan returnering av varorna innebära högre kostnader än normal postleverans. Om du vill använda tjänsterna från kurirföretag kan det vara nödvändigt att skicka försändelsen på en pall, vilket är dyrare än vanlig postleverans.
§ 15. Bilaga 2 - Modellangerformulär
FORMULÄR FÖR ÅTERKALLELSE FRÅN AVTAL